luni, 14 iunie 2010

UN POET: PAUL GORBAN..... de Nicolae Sava în revista Conta nr. 2, 2010.

Adevărate exerciţii de virtuozitate lirică şi de imaginaţie lexicală ne oferă poetul Paul Gorban în ultima sa carte de versuri ce poartă un titlu cu trimiteri erotice, „Paviloane cu ruj” - Editura Princeps Edit, Iaşi, 2010. Nu am mai lecturat şi alte cărţi ale acestui tânăr autor (aflu din prefaţa cărţii semnată de Daniel Corbu că mai are câteva apariţii editoriale anterioare), astfel că nu-mi pot da seama dacă lirismul său de acum este o evoluţie sau, dimpotrivă, o involuţie faţă de cartea sa de debut, dar ceea ce am citit în volumul cu acest titlu m-a convins că am în faţă un poet în toată puterea cuvântului, în ciuda amestecului de lirism adevărat şi de (puţine) improvizaţii neglijente ce pot fi amendate la o citire mai severă. Iar nonşalanţa cu care el adună în carte simboluri interesante şi trăiri funambuleşti laolaltă cu imagini delicate şi prozaisme dezarmant de comune o punem pe seama superbiei cu care îşi (pe)trece această perioadă de acumulări lirice.
Trăind cu fervoare tinereţea sa provocatoare, cu o sensibilitate mereu în alertă, poetul se autocontemplă cu un narcisism graţios - amintind de mai tânărul Adrian Păunescu de început, cu superbul lui vers « Piticii mei, nepoţii mei pitici, un naufragiu m-a adus aici » - care îi stă bine : « furnicile fac un muşuroi pe care mă aşează / fără unghii fără păr fără piele / şi în coloane de câte şapte / se roagă ca la un faraon ». Dar în « pavilioanele » cărţii lui Paul Gorban descoperim şi adevărate drame domestice precum aceasta : « asipratorul ţipă ca o salvare şi îşi face loc în poemul / meu ca un pacient lovit pe şosele şi mă pune în gardă / să-l resuscitez şi să-l conectez din nou la dimineţile / cu unghii cu fire de blană de pisică şi cu tablouri / scurse pe toţi pereţii ». Iar fragmentul citat poate fi considerat tipic pentru universul său poetic, pentru că, undeva mai la vale, descoperim ce senzaţii erotice poate aduce întâlnirea în lift cu o fostă colegă : « în lift a mai urcat colega mea de şcoală / fata văduvei de la trei / prin bluză îi ieşeau în faţă / ca două cuie de icoană sânii / asta sigur nu e ca mine mi-am spus / sigur mai ascunde şi alte cuie şi alte unelte / cât să construieşti încă un bloc şi încă un lift / singură mă poate iubi în caietele de matematică / în caietele de limbă şi mai ales când văduva tace... ».
Amestecul de aluzii culturale şi clişee inofensive sau, dimpotrivă, ofensive şi chiar cu tentă erotică (fără ca poetul să alunece deloc spre deriziune sau vulgaritate), dovedeşte că autorul este, în fapt, un melancolic incorigibil, un inadaptat la viaţa cotidiană a străzii, « bulevardul cu plombe pestriţe », tânjind după casa cu cerdac a copilăriei sau satul bunicului. De altfel, poetul nu uită să pomenească în câteva texte (unele cu o indusă dedicaţie specială) numele unor personaje care fac parte din viaţa sa, din universul său domestic, probabil multe dintre ele fiind adevărate surse de inspiraţie sau admiraţie, precum acestea din pomelnicul de mai jos, ruxandra, vasile, constantin, maria, alioşa, miha, minodora, lucreţia etc, toate devenite, de atâta folosinţă de către memoria sa, substantive comune. La Paul Gorban, până şi dumnezeul pe care îl aminteşte în câteva rânduri, fără a-l invoca cu deferenţa necesară, este un substantiv comun. Dar aceste observaţii ţin de formula de prezentare a textului poetic, capitol destul de neglijat în acest volum, substanţa fiind cea care contează la el. Substanţă poetică cu care m-a surprins plăcut.
Precum « nişte păsări ce aşteaptă toamna / stolul să-l îngroape cerul » (ce vers superb !), versurile lui Paul Gorban din acest volum conturează un univers poetic interesant şi singular. Iar cartea aceasta mă obligă să-i urmăresc cu atenţie evoluţia sa lirică şi să-i acord, în avans, şansa de a izbuti să se impună, cu mai multă pregnanţă decât a făcut-o până acum, în atenţia criticilor literari contemporani. Pentru că merită, ca oricare dintre cei, din ce în ce mai puţini, poeţi adevăraţi de azi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu